09124870835
پشتیبانی در واتساپ
09124870835
پشتیبانی در واتساپ

آموزش ساخت تابلو روان به زبان ساده

آموزش ساخت تابلو روان به زبان ساده

در این مقاله به آموزش ساخت تابلو روان به زبان ساده پرداخته می شود.

سلام دوستان. امروز قراره با نحوه ی ساخت تابلو روان تجاری آشنا بشيم.

  1. معرفی تابلو های روان
  2. انواع
  3. ویژگی های شاخص
  4. ابزار و وسایل مورد نیاز جهت ساخت تابلو
  5. مونتاژ

1.     معرفی تابلو های روان

همگی از تاثیر تبلیغات بر کسب و کار آگاه هستیم و میدانیم برای رونق آن میبایست محصولات و خدمات خود را به مشتریان معرفی نماییم.

اهمیت این موضوع باعث شده تا بسیاری از شرکت های فنی و مهندسی ایران و خارجی راه حل هایی برای ارائه ی بهتر محصولات بیابند. در ایران نیز در دهه 70 گروه هایی از مهندسان برق اقدام به تولید تابلو های پیام نما ( روان ) بومی نموده و همیشه سعی آنها بر این بوده است که ابزار های تبلیغاتی منحصر بفردی ارائه کنند. نمونه های اولیه ی تابلو های پیام نما امکانات بسیار محدودی داشته است به طوریکه تنها تحت لایسنس شرکت سازنده بوده و هر گونه تغییرات در متن و یا جلوه های تابلو میبایست توسط آن شرکت انجام شود و حتی در اکثر مواقع تعمیر و یا سرویس تابلو نیز به همین شکل بود اما با وجود تمام این محدودیت ها از بدو ورود به عرصه تولید مورد توجه عظیمی از فروشگاه ها و شرکت ها قرار گرفت و کم کم به دلیل تقاضای بالا شرکت های بسیاری وارد حیطه تولید این محصول شده اند به طوریکه شرکت های خارجی به تعریف استاندارد ها و چارچوب هایی اقدام کرده و محصولاتی با انعطاف پذیری بالا و در عین حال پیشرفته در این زمینه تولید نمودند که در ادامه ی این مقاله به آنها خواهیم پرداخت.

تابلو روان

2- انواع

نمایشگر های روان تجاری به دو دسته کلی (Outdoor)) مناسب فضای خارجی) و (Indoor))مناسب فضای داخلی) تقسیم بندی ميشوند که هر کدام مزایا و معایبی دارند. لازم به ذکر است نمایشگر های تابلو های روان از نظر تراکم ال ای دی ها، رنگ، میزان نور، استاندارد IP و ... بسیار متنوع ميباشند که بررسی هر یک خارج از بحث ماست.

3- ویژگی های شاخص تابلو ال ای دی روان

از ويژگی های تابلو روان تجاری می توان به انعطاف پذیری بسیار بالا و سادگی رابط کاربری آن اشاره کرد به طوری که هر مصرف کننده ای بدون اینکه اطلاعاتی تخصصی در رابطه با دنیای برق داشته باشد میتواند از تمامی امکانات این قبیل تابلو ها استفاده نماید لذا مصرف کننده بدون هیچ دغدغه ای تنها با یک کامپیوتر رومیزی میتواند تمامی نیاز ها و اهداف خود را از خرید این دسته تابلو ها برآورده کند.

4- ابزار و وسایل مورد نياز جهت ساخت تابلو

به طور کلی هر تابلو روان و یا تلویزیون شهری 4 بخش داره:


1- نمایشگر(به همراه کابل دیتا و برق فروخته میشود):

نمایشگرها به طور آماده در بازار هستند و میتونید از بازار تهیه کنید. چطور؟ با چه اسمی؟ خب نمایشگر تابلو روان از اجزای کوچکتری به نام ماژول ساخته شده که با کنار هم گذاشتن آن ها نمایشگر ساخته میشه.

 نکته ای که باید بگم اینه که سایز ماژول ها از پیش تعیین و ساخته شده است.


برای مثال سایز ماژولی که در این آموزش استفاده میکنیم 16 در 32 سانتی متر است. یعنی برای ساخت یک تابلو روان کوچک با ارتفاع 30 سانت و طول یک متر باید از شش تا ماژول استفاده کنیم (دو عدد در ارتفاع و سه عدد در طول)

2- برد کنترل:

برد کنترل یا مین برد حکم مغز تابلو رو داره و تمامی متن های تابلو در اون ذخیره میشه.

این مین برد ها در دو نوع ساده و طیف دار ساخته میشن که موقع خرید به فروشنده باید بگید کدوم مدل رو می خواید. با مین طیف دار می تونید پس زمینه نوشته های تابلو انیمیشن بندازید و یا اینکه در تابلو فیلم پخش کنید! البته چون ماژول انتخابی در این آموزش قرمز و تک رنگه، فیلم به صورت سیاه و سفید پخش میشه. یادتون باشه مین که میگیرید اسم نرم افزارشم بپرسید. 

بهتره یک کابل افزاینده USB برای مین بگیرید چون ممکنه بعد از مونتاژ تابلو راحت به اون دسترسی نداشته باشید.

3- پاور-تغذیه

پاور هم وظیفه تبدیل برق 220 به 5 ولت مورد نیاز تابلو رو داره. هر پاور با کیفیت حداکثر 10 ماژول رو جواب میده. برای مین هم نیازی به پاور مجزا ندارید. کافیه که ازنزدیک ترین پاور سیم بکشید به مین وصل کنید.

ساخت تابلو روان

4- فرم-قاب

فرم های تابلو روان در دو مدل قابل تهیه است:

1- آلومینیوم دست ساز

2-CNC  ماشینی

اگر از فرم های  CNC استفاده می کنید، کار مونتاژتون خیلی راحته. خود فرم اسکلت سوراخ شده برای ماژول ها داره و حتی برای پشت کار درپوش هم دارن! کافیه بگید چند ماژول در ارتفاع و طول دارید تا براتون بسازند.

مونتاژ 

1- خب در این مرحله نمایشگر هارو با رعایت جهت کنار هم قرار می دهیم (به جهت فلش بر روی ماژول توجه شود) و به همدیگر متصل کنید. اگر از فرم CNC استفاده می کنید ماژول رو بر روی فرم قرار داده و از پشت بر روی اسکلت فرم با پیچ شماره 4 (پیچ مهره) وصل کنید. اما اگر از فرم CNC استفاده نمیکنید باید یک اسکلت بسازید! برای ساخت اسکلت کافیه از پروفیل ناودانی آلومینیومی کمک بگیرید که همه ی آلومینیوم ساز ها دارند. این پروفیل رو به قطعات 5 سانتی برش می دهید و به اندازه فاصله دو سوراخ پشت دو ماژول سوراخکاری کرده و سپس به ماژول ها پیچ می کنید. یک مقدار باید دقت کنید تا بین دو ماژول فاصله ای نیوفته اگر این فاصله زیاد باشه داخل فرم جا نمیخوره و ظاهر تابلو هم خراب میشه.

2- وقتی ماژول ها رو کنار هم مونتاژ کردیم، نمایشگرمون تمومه. حالا باید پاور رو به ماژول ها وصل کنیم. برای اتصال پاور به ماژول حتما از سیم با سطح مقطع 1.5 یا 2 استفاده کنید تا سیم ها گرم نشن!

نکته بسیار مهم در اتصال برق پاور به ماژول رعایت قطب و - پاور و ماژول است. حتما - پاور باید به - ماژول وصل شده و همچنین پاور به ماژول وصل شود. در غیر اینصورت ماژول میسوزد!

3- برای مین برد هم باید قطب ها رعایت شود. در ماژول قطب مثبت VCC و قطب منفی GND نام دارد و بهتر است برای GND از سیم مشکی و برای VCC از سیم قرمز استفاده شود.

برای اتصال ماژول های ستون ها به همدیگه از کابل برق همراه ماژول استفاده کنید و برای اتصال به پاور از سیم برق معمولی با سطح مقطع بالا استفاده کنید. برای اتصال پاور به برق 220 ولت هم از کابل برق 2*2 با دوشاخه صنعتی استفاده کنید.

4- حالا نوبت اتصال مین به ماژول ها میرسه. اگر به پشت ماژول نگاه کنید، یک فلش از چپ به راست مشاهده می کنید که جهت ورود و خروج دیتا رو مشخص میکنه. سیستم دیتا در ماژول های تابلو روان به این صورته که از خروجی مین به ورودی اولین ماژول وارد میشه و از خروجی اولین ماژول به ورودی دومین ماژول وارد و الی آخر ادامه پیدا میکنه (خروجی ماژول آخر نیازی به اتصال نیست) برای انتقال داده هم از کابل های فلت همراه ماژول استفاده میشه اما نکته ای که هست اینه که همیشه سیم قرمز در کابل فلت باید به سمت بالا باشه. کابل فلت اول هم باید به مین و ورودی ماژول اول وصل بشه. اگر تابلو رو روشن کردید اما در نمایشگر چیزی ظاهر نشد، کابل فلت اول را از سمت مین بر عکس کنید.

حتما قبل از روشن کردن تابلو تمامی اتصالات را مجدد چک کنید و از اتصالات منفی و مثبت ماژول، پاور و مین برد مطمئن شوید.

کار به پایان رسیده است و می توانید تابلو را به برق متصل و نتیجه کار را مشاهده نمایید.

امتیاز دهید

نظرات و پیشنهادات

Top