09124870835
پشتیبانی در واتساپ
09124870835
پشتیبانی در واتساپ

دلیل معروفیت تابلو مونالیزا چیست؟

دلیل معروفیت تابلو مونالیزا چیست؟

تابلو مونالیزا یکی از شاهکارهای هنری در دنیا به حساب می آید توسط نقاش به نام لئوناردو داوینچی خلق شده است. ممکن است شما نیز تا به حال در زمینه ی دلیل معروفیت تابلو مونالیزا کنجکاو شده باشید. در تاریخ 21 آگوست 1911 مونالیزا ربوده شد که برای پیدا کردن ان نقاش معروف ان زمان یعنی پیکاسو نیز مورد بازجویی قرار گرفت. این تابلو اهمیت و ارزش بسیار زیادی دارد و متعلق به قرن شانزدهم میباشد. این نقاشی امروزه در موزه ی لوور پاریس در فرانسه نگهداری میشود که سالانه مورد بازدید 6میلیون نفر قرار میگیرد. 

بیشتر افراد درباره نقاشی مونالیزا مسائلی را مطرح میکنند و دلیل معروفیت تابلو مونالیزا را همین رازها میدانند. 

تابلو مونالیزا

دلیل معروفیت تابلو مونالیزا چیست؟

برخی افراد معتقدند همینکه این اثر توسط داوینچی خلق شده است باعث مشهور شدن این تابلو بوده است و یکی از مهمترین اثار هنری تاریخ به حساب می آید. این تابلو در سال 1503 تا 1506کشیده شد ولی در سال 1911 بعد از گم شدن بیشتر مورد توجه قرار گرفت. بعد از تحقیقات ثابت شد کسی که تابلو داوینچی را دزدیده بود کارمند سابق موزه لوور بوده است که با کمک دوستانش یک شب در موزه پنهان شده است و فردای ان روز با کمک روپوش سفیدی که پوشیده بود توانست نقاشی را از موزه خارج کند. 


ممکن است کسی فکر کند که این واقعیت که آن توسط نقاش بزرگ ایتالیایی یعنی لئوناردو داوینچی خلق شده است برای مشهور شدن این نقاشی در دنیا کافی است. بالاخره این نقاشی به طور گسترده، کار بزرگ و شاهکار هنری داوینچی تلقی می‌شود. اما مورد این نیست. معتقدند که داوینچی این نقاشی را بین سال‌های 1503 تا 1506 کشیده است اما آن تنها در سال 1911 وقتی که گم شد، مشهور گشت. این سارق به مدت دو سال تابلو را در آپارتمان خود مخفی کرد و زمانی که آن را برای فروش به شهر فلورانس ایتالیا میبرد او را دستگیر کردند. وقتی مورد بازجویی قرار گرفت اذعان کرد که هدف از این کار بردن نقاشی به منطقه ی اصلی خود بوده است. اون گفت ناپلئون ان را از ایتالیا دزدیده است. پس از پیدا شدن نقاشی در ایتالیا به نمایش گذاشته شد و مجددا به فرانسه بازگردانده شد. بعد از دزدیده شدن تابلو و مورد بازجویی قرار گرفتن پیکاسو ، نفر بعدی که مورد اتهام قرار گرفت جی. پی. مورگان سرمایه دار و دوستدار هنر آمریکایی و شاعر فرانسوی مورد بازجویی قرار گرفت.

تاریخچه ی نقاشی مونالیزا

مونالیزا درواقع نصف طول پورتره ی لیزا گراردینی همسر یکی از تاجرین ابریشم به نام فرانسیسکو دل گیوکوندو، میباشد.

لبخند مونالیزا

اسامی دیگر تابلو مونالیزا

  • سسیلیا گالرانی
  • بانوی لودوویکو اسفورزا
  • دوک میلان
  • کوستانزا دی آوالوس
  • بانوی دوک فرانساویلا
  • ایزابللا آراگون
  • بانوی دوک میلان

کلمه ی مونا که در ابتدای مونالیزا وجود دارد مخفف کلمه ی مادونا به مفهوم بانو میباشد. 

لبخند مونالیزا را به مفاهیمی مختلفی تعبیر کرده اند. برخی افراد این لبخند را معصومانه تعبیر میکنند. اما عده ای هم این لبخند را مرموز و راز آلود تعبیر میکنند. گاها افراد بر این باورند که دلیل لبخند آن افرادی هستند که هنگام کشیده شدن نقاشی به اون نگاه میکردند و یا ممکن است او باردار بوده باشد و یا دارای کودکی باشد. با اینحال یک نورولوژیست در سال 1910 لبخند مونالیزا را به علاقه ی داوینچی به مادرش تعریف میکند .

مسئله ی دیگری که تابلو ی مونالیزا را خاص میکند این است که بانویی که در عکس است نه ابرو دارد و نه مژه. که برخی افراد معتقدند که داوینچی به دلایل خاصی نقاشی را ادامه نداد. این تابلو از جمله تابلو هایی است که به کررات مورد تقلید قرار گرفته است. 

پس میتوان گفت دزدی تابلو مونالیزا باعث معروفیت ان شد و یک شانس بزرگ برای تابلو به حساب می آید.

امتیاز دهید
امتیاز 5 از 5 توسط 1 کاربر

نظرات و پیشنهادات

Top